مسئولان باید فضای مجازی را به عنوان رسانه مکمل، باور و درک و از اهمیت آن به ویژه در بحرانها غفلت نکنند.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از ایرنا، اکبر نصراللهی ضمن بیان این مطلب افزود: اگر اراده ای برای شناخت درست فضای مجازی باشد و از آن به عنوان رسانه مکمل استفاده شود به نفع مردم و کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر مسئولان و رسانه های سنتی از نقش و اهمیت و کاربرد فضای مجازی به ویژه در بحران غفلت کنند و خود را مقابل آن قرار دهند، قطعا عرصه را خواهند باخت.

نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران» به ضعف های اطلاع رسانی در مواقع حوادث همچون حادثه پلاسکو و یا زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: وقتی رسانه های رسمی از جمله صدا و سیما به هر دلیل درون و برون رسانه ای نمی توانند اخبار را با سرعت و جامعیت انتشار دهند، مردم به فضای مجازی روی می آورند.

وی خاطرنشان کرد: بنا به شواهد و به اذعان کارشناسان رسانه، سرعت اطلاع رسانی حادثه پلاسکو در فضای مجازی بیشتر از رسانه های خبری از جمله صدا و سیما بود و از سوی دیگر ناهماهنگی در بین مسئولان و رسانه‌ها در انعکاس اخبار و آمار مربوط به آن از دیگر اشکالات انعکاس رسانه ای این حادثه بود.

وی افزود: پلاسکو یکی از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ (۱۹ ژانویه ۲۰۱۷) بر اثر اتصال برق دچار آتش‌سوزی و ریزش ساختمان شد که بر اثر آن ۱۶ آتش‌نشان و ۶ شهروند کشته و ۲۳۵ نفر مصدوم شدند.

به گفته نصراللهی، در زلزله «ازگله» کرمانشاه نیز اگر چه برخی شبکه های تلویزیونی، پوشش خبری مناسبی داشتند، اما بیشتر رسانه ها و جراید به پوشش اخبار با تاخیر و حتی یک روز فاصله پرداختند.

وی در این باره اظهار داشت: شبکه خبر به لحاظ شاخص سرعت در زمینه پخش خبر زلزله ازگله نسبت به قبل بهتر عمل کرد و اخبار ۲۲:۳۰ شبکه دوم سیما در اولین بخش خبری بعد از زلزله، آن را در اولویت نخست پوشش قرار داد و روزنامه محلی خراسان و شبکه استانی کرمانشاه به لحاظ برخی شاخص ها، پوشش درخور قدردانی داشت.

این استاد علوم ارتباطات گفت: اما ۱۷ روزنامه سراسری از جمله روزنامه دولتی ایران و جام‌جم در روز بعد از زلزله این موضوع مهم را پوشش ندادند، رادیو پیام در اطلاع رسانی آن ۴۰ دقیقه تاخیر داشت و اخبار ۲۲ شبکه سوم سیما آن را در آخرین خبر خود پخش کرد.
وی گفت: شبکه خبر و شرق، کیهان، همشهری و شهروند، محل وقوع زلزله ۲۱ آبان را اشتباه اعلام‌ کردند و سخنگوی ستاد بحران کشور در بخش خبری ۲۲:۳۰ رادیو پیام اعلام کرد خوشبختانه زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله تلفات نداشت و…

زمین لرزه ازگله کرمانشاه به بزرگی ۷٫۳ ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی مرز ایران و عراق رخ داد که ۶۲۰ کشته و نه هزار و ۳۸۸ مصدوم به دنبال داشت.
این استاد ارتباطات در ادامه بیان داشت: اگر مسئولان نیاز مخاطبان به خبر را در بحران ها به موقع و جامع پاسخ ندهند و شبکه های مجازی را مقابل و دشمن خود بدانند و به آنها اطلاعات ندهند، مخاطب، نیازهای خبری خود را از مجاری غیررسمی تهیه و بعضا منتشر می کند و در این صورت احتمال انتشار اخبار جعلی و شایعات افزایش می یابد؛ پدیده ای که در زلزله های سال قبل شاهد بودیم.

وی افزود: بپذیریم که فضای مجازی، نیاز و بخش مهمی از زندگی مردم است و باید قبول کنیم سلایق و منابع خبری مردم عوض شده است، مردم در آرایش رسانه ای جدید، فقط مخاطب رسانه های سنتی و رسمی نیستند.

به گفته نویسنده «راهنمای پوشش خبری» بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله (محدود و منزوی) هستند و نمی دانند در بیرون از دفتر و اداره شان چه می گذرد؛ تا وقتی که اینگونه باشد و نخواهند از ابزارهای جدید رسانه ای استفاده و تغییرات پیرامون خود را درک کنند و خود را با آن انطباق دهند، یقینا در اطلاع رسانی به ویژه در شرایط بحران، بازنده خواهند بود.

نصراللهی برخورد روندی، بی توجهی یا توجه ناکافی به ظرفیت فضای مجازی، تعارض آماری، مکانی و محتوایی، بهره برداری سیاسی، شروع دیرهنگام و خروج زودهنگام از فرآیند اطلاع رسانی، بی توجهی به پدیده سلبریتی ها، بی اعتمادی یا اعتماد پایین مردم به متولیان رسمی مدیریت بحران و تحلیل محور نبودن اخبار بحران را از مهمترین اشکالات اطلاع رسانی رسانه ای بحران ها طی سال گذشته اعلام کرد.