عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید ضمن انتقاد از عدم پاسخگوی وزارت ارتباطات درباره افت سرعت اینترنت در تهران و برخی شهرستان‌ها، گفت: صرف‌نظر این‌که چه کسی موافق و چه کسی مخالف فیلترینگ است، باید با افکارعمومی صادقانه‌تر برخورد شود تا مردم نیز با اعتماد و همراهی بیشتر مسیر را دنبال کنند.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از فام‌نیوز، علیرضا رحیمی با اشاره به ابهامات ایجاد شده در جریان فیلترینگ تلگرام و تداوم این رویه نادرست به بحث فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: متأسفانه شاهدیم که همان روندی که در مورد فیلترینگ تلگرام به‌عنوان یک اپلیکیشن پیام‌رسان صورت گرفت، عملاً درمورد فیلترینگ فیلترشکن‌ها نیز تکرار شد.

نماینده مردم تهران در پاسخ به پرسشی درباره شائبه‌هایی در مورد فیلترینگ تلگرام توسط دولت و احتمال تکرار همان سناریو درخصوص فیلترینگ فیلترشکن‌ها گفت: ما تا اینجا فرض را بر این می‌گذاریم که فیلترینگ تلگرام برمبنای تصمیم قضایی و علی‌رغم مخالفت رییس‌جمهوری و مجموعه دولت انجام شده است.

او با بیان این‌که نمی‌توانیم با نگاهی بدبیانه و و راستای اتهام‌زنی به عملکرد دولت بنگیریم، یادآور شد: با این حال اگر نگاه غالب یا حتی نظر اقلیت مردم این است که دولت یا شخص رییس‌جمهوری به فیلترینگ راضی بودند، ایرادی به افکار عمومی وارد نیست و این وظیفه دولت است که در این رابطه شفاف‌سازی کند، نه این‌که فضا را مسکوت باقی بگذارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به موج جدید محدودیت‌ها برای فیلترشکن‌ها و همچنین کاهش چشم‌گیر سرعت اینترنت اشاره کرد و گفت:
هم‌اکنون بحث فیلترینگ در اولویت دوم قرار گرفته و بحث اصلی کاهش چشم‌گیر سرعت اینترنت در تهران و برخی شهرستان‌ها است که به‌شدت بر وضعیت کسب و کارهای اینترنتی اثر منفی داشته است و مجموعه ارتباطات را مختل کرده است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید با انتقاد نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات و اپراتورها در این رابطه تأکید کرد: متأسفانه وزارت ارتباطات، اپراتورها و همچنین سازمان تنظیم مقررات پاسخگو نیستند و هیچ توضیحی درمورد علت کندشدن اینترنت ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد صرف‌نظر این‌که چه کسی موافق و چه کسی مخالف فیلترینگ است، باید با افکارعمومی صادقانه‌تر برخورد شود تا مردم نیز با اعتماد و همراهی بیشتر مسیر را دنبال کنند.

وی در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات درمورد خطرات امنیتی احتمالی استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: به هر حال در مجموعه دنیای سایبر بسیاری از نرم‌افزارها می‌توانند تهدیدآمیز باشند اما اکنون مجموعه ارتباطات به قدری گسترش یافته که قاطبه کاربران از این مسائل آگاهی داشته و احتیاط لازم را انجام می‌دهند.

رحیمی در پایان تصریح کرد: بهتر است آگاهی‌بخشی‌های تهدیدآمیز از جانب دولت به شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی عمومی تبدیل شود. به هر حال وظیفه وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی معرفی بدافزارها و باج‌افزارها نیست. همین که راهکارهای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی ارائه شود، مردم خود بهترین انتخاب را خواهند داشت.