کرونا،بحران اقتصادی و مسئولیت اجتماعی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی هنر هشتم تایماز سید مصطفایی/ دبیر جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی گفت:

در سالی که به سرعت در حال پایان یافتن هست،نه تنها ایران بلکه کل اقتصاد دنیا با کرونا دست و پنجه نرم می کند اگرچه نمی توان از آسیب های اجتماعی این ویروس منحوس چون ایجاد سوگ و عزا در خانواده ها به راحتی گذر کرد ، اما آسیب و حمله شدیدی به پیکره اقتصادی بنگاه ها وارد شده است که موجب گردیده بحران مالی و اقتصادی کل جهان را فرا بگیرد و هیچ کسب و کاری از آثار آن در امان نماند. در دوران‌های بحران اقتصادی ، مشتریان تلاش می‌کنند بودجه مصرفی خود را بهتر مدیریت کنند زیرا علاوه بر کاسته شدن از درآمد واقعی‌شان، نسبت به اینکه در آینده چه پیش خواهد آمد در عدم قطعیت به سر می‌برند.
این صحیح است که مشتریان در رکود اقتصادی کمتر خرید می‌کنند. ولی واقعیت امر این است که آن‌ها همچنان خرید می‌کنند ولی یک تغییر عمده در رفتارشان این است که آن‌ها نسبت به تخصیص بودجه خود به کالاهای مختلف حساس‌تر و سختگیر تر می‌شوند. پرسش بنیادین این است: چرا مشتریان از شما خرید نکنند؟ نتایج تحقیقات نشان داده است که دلیل اصلی فقدان وفاداری مشتری ، قیمت آن کالا یا خدمت نیست.
بنابراین بازیگر اصلی در این مرحله برای ایجاد انگیزه خرید با تکرار آن توسط مشتریان ، اعتماد است و اهمیت این اعتماد که می تواند وفاداری را تقویت نماید ، در دوران رکود اقتصادی بیشتر هم می‌شود.
در دوران رکود ، مشتریان نسبت به قابلیت اعتماد تولیدکننده و فروشنده حساس‌تر می‌شوند و تنها حاضرند بودجه محدود خود را برای خرید محصولات و کالاهایی صرف کنند که به تولیدکننده و فروشنده آن اعتماد داشته و آنها اعتباری برای خود ایجاد کرده اند. یکی از برداشت های ذهنی مشتریان با توجه به حساسیت دورانی که در آن هستند این خواهد یود که این کسب و کار چقدر به مسئولیت های اجتماعی خود اهمیت می دهد؟ چراکه در این زمان به لطف شبکه های اجتماعی و رسانه های بر خط اخبار خوب یا بد در مورد یک کسب و کار و مخصوصا آنهایی که آوازه و نامی برای خود ایجاد کرده اند در دسترس تمام ذینفعان و بویژه مشتریان خواهد رسید! و مشتریان هستند که به راحتی در مورد کسب و کار قضاوت خواهند نمود . تعدیل کارکنان ، عدم رعابت مشتری مداری ، تقلب ، توجه نکردن به رفع نیازهای جامعه محلی و محیط پیرامون ، مشارکت نکردن در حل بحران ها و … از جمله مواردی هستند که می تواند یک نام تجاری و حتی برند را به نابودی کشاند یا موجب رشد و تعالی آن گردد.

بررسی ها نشان می دهد که ذهن تاریخی مشتریان به خوبی یادآوری خواهد نمود که چه کسب و کار و بنگاه هایی در زمان بحران درکنار مردم بودند و پس از عبور از این محله ایشان تصمیم خواهند گرفت و به دیگران هم توصیه خواهند نمود که چه کسب و کارهایی خوب یا بد بودند و آن لحظه زمان مرگ یا تولد مجدد یک نام تجاری یا برند خواهد بود.

یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که حتی در صورتی که عده‌ای از مشتریان به دلیل فشار هزینه‌ای بالای ناشی از رکود اقتصادی برند مورد اعتماد خود را رها کنند ، به محض اینکه بهبودی در وضعیت مالی‌شان به وجود بیاید به آن برند بازخواهند گشت. چیزی که می‌خواهم روی آن تاکید کنم این است که پیروزی در نهایت با سازمان‌هایی است که مردم به آن‌ها اعتماد دارند و وفاداری در اعتماد خلاصه می‌شود.این وفاداری را می توان با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی محقق نمود.عمل به مسئولیت اجتماعی اعتبار را بهمراه خواهد داشت و اعتبار موجب اعتماد و آن نیز وفاداری را خلق خواهد نمود.

این کارشناس مسولیت اجتماعی متذکر شد: اساس مسئوایت اجتماعی شرکتی بر این استوار است که کسب و کارها ضمن پاسخگویی و شفافیت نباید به آسیب ها و مضرراتی که پیرامون خود مشاهده می کنند و چه خود در آن مقصر بوده اند و یا دیگری در ایجاد آسیب دست داشته است بی تفاوت باشند و با استفاده از امکانات،دانش و سرمایه انسانی در اختیار آنرا برطرف نماید.البته نا گفته نماند که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی ارزش و ثروت برای کسب و کار و بنگاه چون برند و اعتیار،ایجاد بازار های جدید،رضایت ذینفعان و موارد ارزشی دیگر و حتی سود بیشتر را بهمراه خواهد داشت.

یکی از محورهای مسئولیت اجتماعی شرکتی بجز ابعاد حاکمبت شرکتی ، محیط کار و کارکنان ، محیط زیست و زنجیره تامین که امروز در این شرایط مد نظر می باشد رویکرد جامعه و کشور می باشد که بنگاه در حل و پاسخ به بحران ها مشارکت می نماید . این اقدام بنگاه همانظور که پیش تر عنوان شد بر روی ایجاد اعتبار و رضایت ذینفعان از جمله مشتریان نقش بسزایی دارد. مشتریان در این شرایط در حال رصد نمودن نام تجاری و برتد مورد علاقه خود هستند و دوست دارند که عکس العمل ایشان را در مقابل این پیامد ها ببینند و هم اینجا هست که با رجوع به روانشناسی خرید و بازاریابی اجتماعی می توان انتظار تکرار خرید و وفاداری به برند و پس از عبور از بحران ، بازگشت به برند را شاهد بود.

اما مسئله دیگر این هست برخی از نام های تجاری در ایران که قبل تر نیز بر روی بستر اینترنت فعالیت می نمودند ، کرونا را به فرصت تبدیل نموده و بازارهای خود را گسترش دادند ولی از مهمترین اصل مسئولیت اجتماعی شرکتی غافل شدند و آن رضایت مشتریان و کیفیت در ارائه خدمات می باشد. تحویل بد هنگام ، افزایش قیمت ، کیفیت نا مرغوب کالا یا خدمت و حتی اعلام عدم موجودی از امتیاز های منفی این نوع از کسب و کار ها می باشد که در ذهن ذینفعان باقی خواهد ماند و در آینده به بدی یاد خواهند شد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی فقط یک کمپین نیست بلکه در ابتدا ایمان و ادراک صاحبان و مدیران یک کسب و کار  به این رویکرد و سپس تبدیل شدن به فرهنگ قوی نزد بنگاه را نیازمند می باشد . بنگاه ها با التزام به این موضوع ضمن توجه به مطالبه ذینفعان و ثروت آفرینی در توسعه جامعه محلی خود و بالندگی کشور تاثیر بسزایی خواهند داشت .