امروزه برای روابط عمومی ها نسخه های پژوهشی گذشته را نمی توان تجویز کرد. امروز روش"دلفی" که گفتگو با اصحاب تخصص است رواج دارد و هزاران سال تجربه و دانش را با خود حمل می کند و درعین مفید بودن راهکار ارائه می دهد.

پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از شارا؛ به نظر من تحقیق در روابط عمومی نخستین فایده اش می تواند این باشد که روابط عمومی را به انسجام و یکپارچگی در فعالیت هایش می رساند. یعنی اینطور نیست که هر کس بتواند بدون دلیل و استناد در این حوزه برا ی خودش ادعایی داشته و حرفی بزند بلکه یک تحقیق مستند دارای اعتبار است که میتواند انسجام ایجاد کند و اصحاب روابط عمومی همه آن را بپذیرند. روابط عمومی مستند و علمی نیازمند روش های جدید کم هزینه و زود بازده و سریع ودانش محور است.

بر این اساس یکی از مزایای تحقیق این است که میدان و مراجعین را شناسایی و مراجعین بالقوه و بالفعل را نیز شناسایی کرده و ایجاد نوعی وحدت به وجود می آورد.

کارکرد دوم پژوهش در روابط عمومی به موضوع استناد بر می گردد، یعنی اینکه دیگر بعد از این روابط عمومی ها با حرف و حدیث و شعارومشاجره سرو کارندارد وبا واقعیتهای در میدان سرو کار دارد چون به واسطه تحقیق میدان را شناسایی کرده اند.

وی پویایی رامهمترین موضوعی می داند که طی تحقیق در روابط عمومی محقق و تامین می شود.که دراین شرایط نه تنها حال بلکه آینده را نیزدر نظر گرفته و حرکت درشرایط آینده را نیز مد نظر قرارمی دهد، این ویژگی جز از طریق یک روابط عمومی پژوهش محورامکان پذیر نیست. به هر حال با این توضیحات میبینیم که پژوهش جان مایه ی روابط عمومی است. اگر قرار است روابط عمومی را ارتقاء دهیم راهی جز انجام تحقیق نخواهیم داشت.

دکتر ساروخانی معتقد است درشرایط فعلی و در این حوزه روش پژوهش های کند و زمان بر را باید رها کرد به عبارتی تهیه پرسشنامه و تعیین جامعه آماری و جمعیت نمونه که اینها زمان بر و هزینه بر بوده و کفاف سازمانها ی بزرگ را نمیدهد . چرا که سازمانهای بزرگ برای اخذ تصمیم علمی و مدیریت علمی متوسل به پژوهش می شوند و اگر بخواهیم با همان روش سنتی تحقیق انجام دهیم مدت زمان طولانی صرف این کار میشود.

بنابراین پژوهش های جدید کیفی و کمی جدید که حداکثر ظرف یک ماه داده پژوهش را به دست میدهد و روابط عمومی بر اساس آن با چشم باز حرکت می کند و در سنگلاخ وموانع نمی افتدو از سویی امتیازات راه حلها را نیز در نظر می گیرد .

امروزه برای روابط عمومی ها نسخه های پژوهشی گذشته را نمی توان تجویز کرد. امروز روش”دلفی” که گفتگو با اصحاب تخصص است رواج دارد و هزاران سال تجربه و دانش را با خود حمل می کند و درعین مفید بودن راهکار ارائه می دهد.

همچنین پژوهش گروه متمرکز روش دیگری است که اصحاب تخصص را دور هم جمع کرده و طوفان مغزی ایجاد می کند وافراد گروه نظرات خود را ابراز کرده و مدیریت درست چنین جلساتی اهمیت زیادی در نتیجه آن دارد .

همچنین روش های تحلیل گفتمان ،تحلیل شبکه ، فرا تحلیل ازجمله روش های تحقیق تاثیر گذار در حوزه علوم انسانی است که روابط عمومی ها می توانند از آن بهر ه برداری کنند بدون اینکه وقت و نیروی انسانی زیادی لازم داشته باشند در هر حال اگر بخواهیم روابط عمومی را مستند و علمی و هوشمند کنیم باید از روش های جدید دانش استفاده کنیم. درجلد چهارم کتاب روش تحقیق که تالیف کرده ام به روش فازی پرداخته ام که در تحقیقات روابط عمومی نیز کاربرد دارد .