پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// روز حاشیه‌ساز ضرغامی، جبلی و رضا کیانیان یکشنبه نهم بهمنا ماه در حالی سپری شد که عزت‌الله ضرغامی درباره نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری، پیمان جبلی درباره وضعیت «خندوانه» و «دورهمی» و رضا کیانیان درباره تحریم جشنواره فیلم فجر اظهارات جالبی داشتند. به گزارش ایسنا، نشست خبری هفدهمین دوره جشنواره […]

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

روز حاشیه‌ساز ضرغامی، جبلی و رضا کیانیان

یکشنبه نهم بهمنا ماه در حالی سپری شد که عزت‌الله ضرغامی درباره نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری، پیمان جبلی درباره وضعیت «خندوانه» و «دورهمی» و رضا کیانیان درباره تحریم جشنواره فیلم فجر اظهارات جالبی داشتند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکشنبه، نهم بهمن ماه در کتاب‌خانه کتاب در حالی برگزار شد که مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه «ادبیات هیاهو ندارد» در عین حال از اهالی رسانه خواست که «برایش هیایو درست کنند تا محصول  خلوت فردی افراد به متن جامعه بیشتر راه‌ پیدا کند.» همچنین در این نشست نامزدهای هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» معرفی شدند.

همایش بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام به عنوان یکی از بخش‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح ۹ بهمن ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد و چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر، نهمین روز خود را با اجرای نمایش هایی از شهرهای گوناگون و از کشور ارمنستان سپری کرد و از سویی نمایش‌هایی که در هشتمین روز از جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفتند، میزبان مدیران و مسئولانی چون سفیر عمان و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شدند.

مدیر فناوری اطلاعات چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر هم در ادامه اعلام کرد که برنامه نمایش جدول سینماهای مردمی بدون مشکل اجرا خواهد شد و در بلیت فروشی امسال تعداد بلیت‌هایی که با هر شماره تلفن همراه میتوان خرید نیز افزایش یافته است.

از تقدیر رضا کرم رضایی تا صف‌های طولانی بلیت فیلم فجر و سکه‌باران جشنواره شعر فجر

خاطره‌بازی امروز را با مرور بر بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر شروع کردیم، دوره‌ای از جشنواره که برای رضا کرم رضایی در کنار جمعی دیگر از هنرمندان سرشناس تئاتر، مراسم بزرگداشتی برپا کرد.

در ادامه هم تصاویری از صف علاقه‌مندان پشت در سینماها برای خرید بلیت‌های جشنواره فجر منتشر کردیم که در دوره‌هایی از جشنواره فیلم فجر که اتفاقا حضور فیلمسازان بنام، رقابت را سخت و پر از هیجان می‌کرد خیلی از دوستداران سینما از نیمه شب در سرمای بهمن‌ماه به انتظار می‌ماندند تا صبح شود و بتوانند از پشت آن پنجره کوچک گیشه، بلیت فیلم‌ مورد علاقه خود را تهیه‌ کنند و بعد هم ساعت‌ها در صف می‌ماندند داخل بروند و فیلم را تماشا کنند، شور و حالی که به خاطر فروش اینترنتی بلیت‌ها دیگر خبری از آن نیست.

در بخش دیگر خاطره‌بازی با جشنواره‌های فجر، نگاهی داشتیم به سومین جشنواره شعر فجر که معتقد بود که با نگاه ویژه شاعران مقاومت و پایداری ایران و جهان به فلسطین به خاطر فجایع آن زمان در غزه برگزار می‌شود اما برگزیده معرفی کردن غیر رقابتی ۱۱۰ نفر و اهداء چند سکه طلای بهار آزادی به هر کدام باعث شد که از این دوره از جشنواره با وصف سکه‌باران یاد و به آن انتقادهایی وارد شود.

جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم

در رزوهای گذشته فشار برای تحریم جشنواره فیلم فجر از طرف عده‌ای بر هنرمندان وارد شد، رضا کیانیان اما معتقد است: من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم و معتقدم باید بگذارم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند آن را برگزار کنند. برخی نمی‌توانند مخالف خود را تحمل کنند ولی من می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم.

اکران فیلم‌های روی پرده با شروع جشنواره فجر ادامه دارد؟

خبری هم درباره وضعیت اکران فیلم‌های روی پرده با شروع جشنواره فجر داشتیم؛ بر این اساس دبیر شورای صنفی نمایش با بیان این‌که بررسی آیین نامه اکران نوروزی و ۱۴۰۲ در هفته‌های آینده جدی‌تر انجام خواهد شد، تاکید کرد که فیلم‌های در حال اکران همزمان با جشنواره فجر و پس از آن هم‌چنان روی پرده باقی می‌مانند.

همچنین مستند «خانه خاموش» به کارگردانی مشترک فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان موفق به کسب جایزه از بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «فیپاداک» فرانسه شد و این‌که فیلم جدید «آواتار: راه آب» با گذر از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»، عنوان چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به خود اختصاص داد.

ضرری که فقط به خود هنرمند می‌رسد

علاوه بر این، عالی رهبری هم در گفت و گویی که خبرنگار موسیقی ایسنا درباره وضعیت تعطیلی کنسرت‌ها انجام داد، گفت: «روی صحنه نرفتن هنرمند به ضرر هیچکس نیست، مگر خودش. هنر یک موسیقیدان، روی صحنه نمایان می‌شود و ممانعت از این حضور تنها به خود هنرمند آسیب می‌زند. اما بدتر از اینکه یک هنرمند روی صحنه نرود، تهدید آنها برای روی صحنه رفتن است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنچه در حوزه علم و دانش انجام شده در حوزه فرهنگ رخ نداده است.  همکاران ما در همه بخش های دولت، اعلام آمادگی کامل برای همکاری با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص دبیر دارند که بتوانیم این‌گام های مانده را به زودی برداریم و انقلاب اسلامی‌ که‌ انقلابی با خاستگاه اصیل فرهنگی بوده به تحولات مدنظر دست پیدا کند.

همچنین اعلام شد که مراسم پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر ارشاد برگزار و از نشان «رضا مقدسی» برای معرفی و تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی، رونمایی می‌شود.

«خندوانه» و «دورهمی» فعلا برنمی‌گردند

پیمان جبلی هم در این روز دباره موضع اخیر خود در قبال «وی‌اودی‌ها»، نزول سطح کیفی سریال‌های تلویزیون، حل مشکل سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی و سرنوشت «خندوانه» و «دورهمی» اظهار نظر کرد. او تاکید کرد که صداوسیما در برابر شبکه نمایش خانگی نایستاده و برنامه‌هایی مثل «دورهمی» و «خندوانه» هم فعلا در اولویت تولید نیستند.

ضرغامی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود

در ادامه اظهارات حاشیه‌ساز و واکنش‌برانگیز عزت‌الله ضرغامی در روزهای اخیر، او متنی را در فضای مجازی در پاسخ به همه آن حاشیه‌ها منتشر کرد و در عین حال که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ را رد کرد، نوشت: «کسی گمان نکند که می‌تواند زودتر از این هشت سال، آلترناتیو باشد. «هرکس تحریک می‌شود نگاه نکند» هم مرّ صریح دستورات شرعی و موضع امام خمینی (ره) است. راهی جز گفت‌وگو نداریم. عمل به سفارش رهبری در همراهی با مردم نباید اینقدر هزینه داشته باشد. مردم را نسبت به دین خدا بدبین نکنیم.»

ثبت ۳ اثرِ در خطر در میراث جهانی و تخریب چهره دژ ۲۰۰۰ ساله تهران

همچنین در جریان هجدهمین نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی یونسکو، سه محوطه در کشورهای اوکراین، یمن و لبنان همزمان در دو فهرست «میراث جهانی» و «میراث در خطر» ثبت شدند و جامعه باستان‌شناسانی ایران به شیوه مرمت دژ دو هزار ساله «رَشکان» در شهرری تهران اعتراض کرد و نسبت به آنچه بر میراث فرهنگی و تمدنی کشور می‌گذرد، هشدار داد.

نشست خبری جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی نیز یکشنبه برگزار شد؛ در این نشست عنوان شد که این جشنواره اواخر بهمن‌ماه در شهر یزد برگزار خواهد شد، درحالی‌که نزدیک به سه هزار اثر به آن فرستاده شده است. برگزارکنندگان این جشنواره بر این باورند که محصولات دریافت شده نه تنها به حفظ و احیای میراث فرهنگی منجر خواهد شد که سواد مردم را بالا می‌برد.

دست آخر این‌که در این گزارش می‌توانید امن‌ترین و خطرناک‌ترین شهرها را برای سفر بشناسید.