پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// هوش مصنوعی تا پنج سال آینده؛ بیشترین رونق و بالاترین افول در بازار کار کدام مشاغل است؟

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

هوش مصنوعی تا پنج سال آینده؛ بیشترین رونق و بالاترین افول در بازار کار کدام مشاغل است؟

مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گزارشی تحت عنوان «گزارش آینده کار» منتشر کرد که در آن گروهی از فرصت‌های شغلی که طی پنج سال آینده بیش از دیگر مشاغل در بازار کار گسترش خواهند یافت و همچنین مشاغلی که با کاهش تقاضا برای نیروی کار مواجه خواهند شد را معرفی‌ کرد.

هوش مصنوعی تا پنج سال آینده؛ بیشترین رونق و بالاترین افول در بازار کار کدام مشاغل است؟

نتیجه بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی طی پنج سال آینده نسبت به مشاغل دیگر در بازار کار گسترش بیشتری خواهند یافت. این در حالی است که رونمایی از ابزارهای جدید مانند «چت جی پی تی» طی ماه‌های گذشته نگرانی‌ها را بابت آینده برخی مشاغل پدید آورد.

کارشناسان بازار کار و اقتصاددانان در تلاش هستند تا بتوانند همزمان مشاغلی را که تقاضا برای آنها در بازار کار کاهش خواهد یافت و کارهای جدیدی را که کارفرمایان به دنبال نیرو برای آنها خواهند بود شناسایی کنند.

در همین راستا مجمع جهانی اقتصاد گزارشی تحت عنوان «گزارش آینده کار» منتشر کرد که در آن گروهی از فرصت‌های شغلی که طی پنج سال آینده بیش از دیگر مشاغل در بازار کار گسترش خواهند یافت معرفی‌شده‌اند. در این گزارش همچنین به آن دسته از مشاغل که انتظار می‌رود در پی رشد هوش مصنوعی رونق کمتری داشته باشند اشاره شده است.

کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد بر این باور هستند که بیشترین میزان رشد تقاضا در بازار کار طی پنج سال آینده برای متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خواهد بود.

متخصصان توسعه پایدار، تحلیلگران هوش تجاری و تحلیلگران امنیت اطلاعات پس از متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بیشترین انتخاب را در بازار کار خواهند داشت.

این در حالی است که عرصه برای کارمندان دفتری در بانک‌ها و محیط‌های مشابه در بازار کار بیش از دیگر مشاغل تنگ خواهد شد. تقاضا برای استخدام نیرو در مشاغلی مانند کارکنان خدمات پستی، صندوق‌داران و واردکنندگان داده‌ها در نرم‌افزارها نیز به سرعت کاهش خواهد یافت.

بیشترین میزان افزایش رونق در بازار کار با کدام مشاغل خواهد بود؟

بنا به اعلام مجمع جهانی اقتصاد این مشاغل با بیشترین میزان افزایش رونق در بازار کار روبرو خواهند شد:

۱-متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

۲-متخصصان توسعه پایدار

۳-تحلیلگران هوش تجاری

۴-تحلیلگرن امنیت اطلاعات

۵-مهندسان فین‌تک (فناوری مالی)

۶-مهندسان و تحلیلگر داده

۷-مهندسان روباتیک

۸-مهندسان فناوری الکترو

۹-متصدیان تجهیزات کشاورزی

۱۰-متخصصان تحول دیجیتال

کاهش تقاضا برای نیروی کار در کدام مشاغل چشمگیرتر از دیگر مشاغل خواهد بود؟

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود از این مشاغل به عنوان مشاغلی یاد کرده است که تقاضای نیروی کار برای آنها سریعتر از دیگر مشاغل کاهش خواهد یافت:

۱-کارکنان دفاتر بانکی و محیط‌های مشابه

۲-کارکنان خدمات پستی

۳-صندوق‌دارها و متصدی‌های بلیت‌فروشی

۴-واردکنندگان داده‌ها به نرم‌افزارها

۵-منشی‌های اداری و اجرایی

۶-کارکنان دفتری با مسئولیت ثبت کالا و انبارداری

۷-حسابداری، کتابداری و کارکنان بخش پرداخت

۸-مقام‌های رسمی و قانون‌گذارها

۹-کارکنان بیمه، بخش‌های مالی و آماری