«آیین نگارش مکاتبات اداری» منتشر شد «روش‌های نوین درست‌نویسی و نگارش اداری» (آیین نگارش مکاتبات اداری) نوشته وحید خلیلی اردلی، مدرس دانشگاه فرهنگیان منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم به نقل از  ایسنا، در معرفی این کتاب که از سوی سازمان جهاد دانشگاهی تهران  منتشر شده آمده است: از میان کانون‌های […]

«آیین نگارش مکاتبات اداری» منتشر شد

«روش‌های نوین درست‌نویسی و نگارش اداری» (آیین نگارش مکاتبات اداری) نوشته وحید خلیلی اردلی، مدرس دانشگاه فرهنگیان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم به نقل از  ایسنا، در معرفی این کتاب که از سوی سازمان جهاد دانشگاهی تهران  منتشر شده آمده است: از میان کانون‌های پرتولید نوشتار مانند رسانه‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعیِ مجازی توجه به نوشتارهای گسترده اداری به دو دلیل ضروری‌تر می‌نماید: نخست، نگارش‌های‌ اداری در اثرگذاری و ماندگاری ارتباطات ‌سازمانی شاخصی بنیادی است و دوم این‌که چنین نگارش‌هایی باید الگو و معیار درست‌نویسی در جامعه باشد.

زبان نگارش‌های اداری، زبانی ویژه است و تفاوت‌هایی با نوشته‌های دیگر دارد. بر همین اساس، پرداختن به دنیای نگارش و ویرایش این زبان رسمی باید نیازسنجانه، نتیجه‌گرا و همراهِ رویکرد ساده‌سازی و معیارسازی باشد. در این کتاب، قالب‌های پرکاربرد نگارش اداری، مانند آیین‌نامه، احکام اداری، بخش‌نامه، تفاهم‌نامه، صورت‌جلسه، قرارداد، نامه اداری و… با نگاه ساختارشناسی و نگارش و پردازش متن معرفی می‌شود.همچنین، «نامه اداری» که پرکاربردترینِ قالب‌هاست، به‌عنوان «الگوی آموزشی» انتخاب شد تا ساختار، ارکان، نکته‌ها و مهارت‌های تهیه و نگارش آن به‌صورت روشمند و بخش‌به‌بخش همراهِ مثال‌های متعدد بیان شود. روشن است که هرچه دربارۀ اصول و قواعد نگارش و ویرایش نامۀ اداری گفته می‌شود، برای دیگر قالب‌های نگارشی نیز به‌کاربردنی است.

کتاب در شش فصل تدوین شده و هر فصل با چندین پرسش تشریحی و چهارگزینه‌ای پایان می‌یابد. در پایان کتاب، پاسخ همه پرسش‌های تشریحی و چهارگزینه‌ای آورده شده است.

فصل اول: رویکرد و چند گفتار کوتاه و ضروری درباره درست‌نویسی و آیین نگارش
فصل دوم: ارتباطات سازمانی/ فناوری‌ها و قالب‌های پرکاربرد نگارش اداری (ساختار و نگارش)
فصل سوم: مهارت‌های نوین تهیه و نگارش نامه اداری (ساختارشناسی و نگارش و پردازش متن)
فصل چهارم: پردازش متن و مرزبندی کلمه‌ها/ نگاهی به شلخته‌نویسی‌های رایج
فصل پنجم: نشانه‌های نگارشی/ عددنویسی
فصل ششم: کلمه‌ها، ترکیب‌ها و اصطلاحات اداری/ برگزیده دستور خط فارسی
پایان کتاب: پاسخ همه پرسش‌های تشریحی و چهارگزینه‌ای و معرفی منابع و کتاب‌نامه.

این تألیف را می‌توان «کتاب کار نگارش اداری» به ‌شمار آورد. تولید فراوان و انتشار شتابانِ نوشتار، این ضرورت را به ‌وجود آورده‌ که دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی آیین نگارش اداری، بیشتر گسترش یابد. کاربردی‌ترین راه آن هم انتخاب الگوهای معیار زبانی ویژۀ نوشته‌های اداری با استناد به منابع ارزشمند موجود برای دانش پشتیبان و آمیختگی آن‌ها با الگوها و رویکردهای نوین است. بر همین اساس، این مجموعه بر بخش‌هایی «بازآورانه» و نکته‌ها و محتواهایی «نوپردازانه» بنا نهاده شد:
۱) بخش‌های بازآورانه و استنادی آن عبارت‌اند از: معرفی پرکاربردترین قالب‌های نگارش اداری، انتخاب مهم‌ترین اصول و نکات کاربردی در نگارش‌های اداری، پیشنهاد الگوهای مناسب برای جایگزینی در هر نمونه غیرمعیارِ رایج، نشانه‌گذاری‌ها، پاره‌ای الگوهای معیار نوشتاری.
۲) بخش‌های نوآورانه آن عبارت‌اند از: دسته‌بندی و پیشنهاد مطالب همزمان با بخش‌بندی نامه اداری، مثال‌محوری یا آوردن نمونه‌ها و مثال‌های زیاد از ترکیب‌ها و جمله‌های نادرست و نازیبای رایج در نامه‌نگاری‌های اداری و پیشنهاد الگوهایی برای جایگزین آن‌ها، گزینش محتواها و مثال‌ها براساس نیازهای امروزیِ نوشته‌های اداری، معرفی و تمرین شاخص‌هایی از پردازش رایانه‌ای متن، چگونگی تأثیر شلخته‌نویسی‌های رایج در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر نگارش‌های اداری، مباحثی مربوط به دستور خط، مرزبندی کلمه‌ها و استقلال واژه‌ها، نکته‌هایی تازه درباره آیین نگارش اداری همراه تصاویر آموزشی، واژه‌نامک اداری، برگزیده دستور خط.