کتاب تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان تألیف دکتر حسن بشیر، در نخستین نشست استانی انجمن روابط عمومی ایران و اولین رویداد روابط عمومی استان سمنان همراه با یادمان استاد میرزابابا مطهری‌نژاد، که نهم مهرماه سال جاری با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی بخش دولتی و خصوصی و فعالان حوزه ارتباطات و رسانه در سمنان برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از انتشارات مشق شب، دکتر حسن بشیر مؤلف کتاب تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان با اشاره به اینکه روش تحلیل گفتمان روشی است که به شدت در جهان و از جمله ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است، افزود: در این کتاب سعی شده با انجام پژوهش‌های مختلف و نگارش مقالات علمی-پژوهشی و تخصصی گوناگون و نیز راهنمایی یا مشاوره پایان‌نامه‌های کارشناسی و رساله‌های دکتری، همچنین در کتاب‌هایی که بعضاً حاصل جمع‌آوری مقالات مختلف است، این روش به شکل عینی‌تر معرفی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه در سال‌های قبل کتاب‌های اول، دوم و سوم «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» از (مجموعه تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان) منتشر شدند، تصریح کرد: علاوه بر معرفی اجمالی روش تحلیل گفتمان در این کتاب‌ها، تلاش شد روش اینجانب در تحلیل گفتمان که به نام «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» (پدام) (Practical Discourse Analysis Method) (PDAM) می‌باشد، به شکل نسبتاً تفصیلی معرفی شود.

وی افزود: در مجموعه دیگری «تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان» مقالات منتشر شده در فصلنامه‌های علمی-پژوهشی و تخصصی و نیز مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند با همین عنوان و با درج زیر عنوان «کتاب اول» در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات مشق شب منتشر شد.
دکتر بشیر با بیان اینکه یکی از دلایل این اقدام، فرآیندسازی پیشرفت پیاده‌سازی روش پیشنهادی نگارنده یعنی «پدام» در پژوهش‌های علمی است، خاطرنشان کرد: این فرآیند برای نشان دادن چگونگی اجرای این روش اهمیت به‌سزایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نگارش مقالات مختلف مشترک، گسترش استفاده از روش مزبور در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در سطح کشور توسط دانشجویان و استادان محترم حکایت از این دارد که این روش از روایی و اعتبار قابل‌توجهی برخوردار می‌باشد.

دکتر بشیر با اشاره به اینکه مراحل روش پدام به‌خوبی روشن بوده و اجرای آن به شکل فرآیندی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: معنا در این فرآیند شکل منطقی می‌گیرد و عقلانیت معنایی بر آن سایه افکنده است. این مسائل، روش مزبور را به یک روش مفید، علمی و آسان برای تحلیل گفتمان تبدیل کرده که اطمینان دارم در آینده گسترش بیشتری میان دانشگاهیان و محققان خواهد داشت.

وی افزود: کتاب پنجم در این زمینه که در مجموعه جدید «تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان» به عنوان «کتاب دوم» منتشر می‌شود، شامل ۱۲ مقاله در سه بخش است که بخش اول شامل بیداری اسلامی و رسانه‌های جهان، بخش دوم شامل انتخابات ایران و رسانه‌های جهان و بخش سوم شامل توافق هسته‌ای در رسانه‌های جهان می‌باشد.

این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه آنچه که در کتاب پنجم مربوط به معرفی روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام) شاهد آن هستیم، گوناگونی تحقیقات و تحلیل‌هایی است که با این روش انجام گرفته‌اند، ابراز امیدواری کرد که همچون کتاب‌های سه‌گانه قبلی و کتاب چهارم تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان، این کتاب نیز مورد استقبال استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث بین‌المللی و گفتمانی قرار گیرد.

خاطرنشان می‌شود، چندی پیش جایزه بین‌المللی دکتر حمید نطقی همزمان با پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران به دکتر حسن بشیر استاد دانشگاه امام صادق (ع) اعطا شد. تألیف، ترجمه و ویراستاری بیش از ۶۰ عنوان کتاب و دانشنامه، بیش از ۱۵۰ عنوان مقاله داخلی و خارجی و برگزاری و اجرای ده‌ها کارگاه و طرح پژوهشی از جمله برخی اقدامات علمی دکتر بشیر در طول سالیان گذشته در عرصه‌های داخلی و خارجی به‌شمار می‌روند.

شایان ذکر است، کتاب تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان در ۲۹۶ صفحه و قطع وزیری توسط انتشارات مشق شب چاپ و راهی بازار نشر شده است.