سعید معادی مشاور مدیرعامل و مدیر امور روابطعمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون در گفتوگو با ستاد خبری چهاردهمین همایش روابطعمومی الکترونیک با بیان این مطلب افزود: با توجه به تحولات ذکر شده، فعالان حوزه روابطعمومی با ایجاد رقابت به دنبال افزایش سهم خود در استفاده از ابزارها و تکنولوژیهای نوظهور هستند و در این بین متاسفانه شاهد آن هستیم که پدیدهای با عنوان لوکسگرایی در روابطعمومی در حال گسترس است.
معادی در ادامه با بیان اینکه در این فضا روابطعمومیها نیازمند بهرهمندی از دید و محتوای عمیق در طراحی نقشه راه خود هستند، ادامه داد: در روابطعمومی امروزی سرعت تغییر در سخت افزارها و ابزارها بسیار بیشتر از سرعت تغییر در دیدگاهها و نقطهنظرات بوده و این امر موجب آن شده تا روابطعمومیها علاوه بر اینکه اسیر سرعت فضای مجازی شوند، دقت و قدرت فکر کردن صحیح در برخی از امور را از دست بدهند.
مدیر امور روابطعمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون ادامه داد: روابطعمومیها نیاز دارند تا این سرعت را با هدف خود همسو و در یک راستا قرار دهند تا این موضوع منجر به تولید پیام بدون محتوا نشود.
وی در ادامه با اشاره به اصل تناسب و سنخیت در رویکرد و کارکرد روابطعمومی که میتواند با بهرهگیری از مولفه کارآیی و اثربخشی منتج به بهرهوری شود گفت: رویکرد روابطعمومی به ابزار نوین و نسل جدید رسانههای اجتماعی اگر تلفیقی از کارایی و اثربخشی نباشد نمیتواند بهرهوری را به دنبال داشته باشد و در این بین رفتار و اقبال مردم و مشتریان به بازار رسانه، میزان اعتماد و یاعدم اعتماد، رشد کمی و کیفی این موضوع و یا مواردی از این دست میتوانند به عنوان یک شاخص برای اندازهگیری این مهم و معیار موفقیت و عدم موفقیت تلقی شوند.
معادی در ادامه به رعایت اصل فاعلیت و قابلیت توسط روابطعمومی اشاره کرد و افزود: انجام هر فکر، تصمیم، هر عمل و اجرا، مستلزم ایجاد ظرفیت و قابلیت مرتبط با آن میباشد و روابطعمومی به عنوان یک نهاد مدنی جریانساز و یک رسانه اثرگذار میبایستی با استفاده از قدرت ارتباطات، اطلاعات و سواد رسانهای عهدهدار انجام این امر خطیر باشد.
وی ادامه داد: این موضوع به معنای ایجاد قابلیت همزمان و ظرفیتسازی توامانی در مجموعه روابطعمومی و مخاطبان است تا از این طریق رشد و توسعه به صورت منطقی و هدفمند صورت بگیرد، چرا که در عصر رقابت در شبکههای اجتماعی و ظهور و بروز رسانههای مختلف، ماندگاری و مانایی روابطعمومی به تلاش برای ارتقاء و رشد هر دو گروه روابطعمومی و مخاطب وابسته است و دلیل آن نیز در این موضوع نهفته است که در صفحه ارتباط و بازار تبادل اطلاعات جایگاه بازیگران و نقش آفرینان بطور دائم در حال جابهجایی و تغییر است.
معادی در ادامه با اشاره به موضوع اخلاق عمومی و حرفهای در روابطعمومی گفت: فعالان روابطعمومی میبایست علاوه بر آشنایی با علومی همچون فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی و ادبیات، ضمن ایفای نقش راهبری خود نسبت به فرهنگسازی در جامعه و سازمان اهتمام بورزند.
وی در پایان و در خصوص لزوم آموزش مداوم و مستمر کارکنان و فعالان روابطعمومی در بخشهای مختلف گفت: تغییرات مداوم جوامع، انسانها و تکنولوژیهای نوین لزوم آموزش فعالان بخشهای مختلف کشور را به امری اجتنابناپذیر تبدیل کرده و در این بین مدیران روابطعمومی نیز میبایست این موضوع مهم و اثرگذار را به عنوان یکی از امور کلیدی همواره مدنظر قرار دهند.
- منبع خبر : http://prconference.ir