به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم؛ دکتر اسماعیل قدیمی استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی به تاریخچه ظهور روابط عمومی ها نگاه می کنیم می بینیم که روابط عمومی ها اساساً در دوران بحران ایجاد شده است، افزود: یعنی در ایالات متحده امریکا درابتدای قرن بیستم و شورش های کارگری و بحران های رسانه ای که منجر به خلق روابط عمومی شد. در دوران حاضر نیز با ظهور فناوری و هر نوع اختراع جدید که در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد نمی تواند فقط آثار مثبت از خود بر جای گذارد و آثار منفی نیز به همراه دارد. در این راستا شاهد هستیم وقتی شرکتها با چنین رویکردی مواجه می شوند، از آن طرف نیز وسایل ارتباط جمعی به انعکاس نارساییهای موجود دامن می زنند و شرکتها دراین مرحله با بحران افکار عمومی مواجه می شوند.
وی گفت: به اعتقاد من اینکه از سوی چه کسی در چنین مرحله ای باید پاسخگویی به افکار عمومی اتفاق افتد، باعث می شود روابط عمومی پا به میدان بگذارد و از طریق شفاف سازی و اطلاع رسانی و بیان راستین مسائل و مشکلات و تشریح و تبیین موضوعات را به افکار عمومی انتقال و از سویی نیز شرکت را وادار نماید تا به رفع مشکلات موجود بپردازد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع روابط عمومی واسطه سازمان و مردم و مصرف کنندگان و مشتریان است که این بخشها را وادار می کند به یک گقتمان دموکراتیک و منطقی و عقلایی که مسائل را شفاف بیان کرده و آنها را حل کنند.
دکتر قدیمی در ادامه با اشاره به این موضوع که ازطریق این هم افزایی و انرژیها و نیروهاست که مشکلات در جامعه حل می شود اظهار داشت: نقش روابط عمومی در این میان این است که به واسطه این تعاملات ابزارهای ارتباطی را شناسایی کرده و سیاستگذاری و برنامه ریزی کند تا این ابزارها با درستی در خدمت هم سازمانها و شرکتها از یک سو و از سوی دیگر در اختیار مشتریان و سهامدارن قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه کار روابط عمومی در شرایط بحران مدیریت جریان اطلاعات آزاد شفاف و روشن و روزآمد و دقیق و حساب شده است، تصریح کرد: چنین روابط عمومی در شرایط بحران این تاثیر گذاری بزرگ را دارد و از آن سو نیز اطلاع رسانی و اطلاع یابی می کند تا خواسته ها و سلایق و علایق مردم و مخاطبان را شناسایی کرده و به مدیران سازمانها و شرکتها و حتی دولت منتقل کند و همچنین از سوی دیگر دیدگاههای سازمانها و نهادها را به مخاطبان منتقل نماید و اینجاست که شاهد درگیر شدن آدمها در یک ارتباط سازنده و عقلانی و منطقی مثبت برای حل مشکلات خواهیم بود.
وی افزود: در کشورمان متاسفانه شاهد یک جریان بالعکس هستیم در این موضوع به این شکل که روابط عمومی ها سعی می کنند مواضع نادرست مسئولان و مدیران سازمانها را توجیه کنند و به جای ایجاد شرایط زمینه بیان واقعیات و همچنین امکان مذاکره و شفاف سازی و جریان آزاد اطلاعات مبتنی بر حل مسائل بالعکس نوعی بزرگ نمایی هایی از طرف سازمانها و مدیران آنها صورت می گیرد و بسیاری اوقات نیز بی اعتمادی به وجود می آید در صورتی که اساساً روابط عمومی فلسفه وجودی اش غلبه بر بحران و حل مسائل و رفع مشکلات و ایجاد مفاهمه و گفتگوی دوسویه برای رفع مشکلات است.