جایزه نوبل صلح به دو روزنامه‌نگار فیلیپینی و روسی اهدا می‌شود جایزه نوبل صلح امسال به طور مشترک به ماریا رسا و دمیتری موراتوف دو روزنامه‌نگار فیلیپینی و روسی اهدا می‌شود تا آن گونه که در بیانیه کمیته آمده از تلاش آنها برای آزادی رسانه تقدیر شود. پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم-|| ماریا رسا و […]

جایزه نوبل صلح به دو روزنامه‌نگار فیلیپینی و روسی اهدا می‌شود
جایزه نوبل صلح امسال به طور مشترک به ماریا رسا و دمیتری موراتوف دو روزنامه‌نگار فیلیپینی و روسی اهدا می‌شود تا آن گونه که در بیانیه کمیته آمده از تلاش آنها برای آزادی رسانه تقدیر شود.

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم-|| ماریا رسا و دمیتری موراتوف به خاطر تلاش برای آزادی بیان و رسانه برندگان جایزه نوبل صلح ۲۰۲۱ معرفی شدند. نیم قرن پیش ویلی برانت، صدراعظم وقت آلمان جایزه نوبل صلح را دریافت کرده بود.

کمیته منتخب پارلمان نروژ جمعه هشتم اکتبر (۱۶ مهر) در یک کنفرانس خبری در اسلو برگزیدگان نوبل صلح سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد. طی چهار روز گذشته برندگان نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی و ادبیات معرفی شده بودند.

جایزه نوبل صلح امسال به طور مشترک به ماریا رسا و دمیتری موراتوف دو روزنامه‌نگار فیلیپینی و روسی اهدا می‌شود تا آن گونه که در بیانیه کمیته آمده از تلاش آنها برای آزادی رسانه تقدیر شود.

بریت رایس-اندرسن مدیر کمیته یادشده در تقدیر از این دو روزنامه‌نگار تاکید کرد که آزادی عقیده و بیان پیش‌شرط دموکراسی و صلح پایدار است.

ماریا رسا یکی از بنیانگذاران و سردبیر پورتال خبری Rappler است. این روزنامه‌نگار ۵۸ ساله که مدتی به عنوان گزارشگر شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در آسیای جنوبی شرقی فعالیت می‌کرد بارها به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای در فیلیپین دادگاهی شده است.

او که انگیزه محاکمه‌های خود را سیاسی می‌داند سال ۲۰۲۰ به اتهام افترا محکوم شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر محکومیت این روزنامه‌نگار را حمله به آزادی رسانه ارزیابی کرده است.